wd

ילדכם הגיעו למצוות? שיהיה בהמון מזל!

בפוסט הבא נפרט ונסביר מעט אודות מצוות הנחת תפילין ותהליך הקריאה בתורה בשבת חתן.

 

ראשית, בואו נדבר על תפילין.

הפקת אירוע בר מצווה – זו לא רק חגיגה, יש גם חובות שבאות עם הגיל (וגיל 13 זו רק ההתחלה, אתם עוד תגלו את זה בהמשך.)

מצות תפילין היא מצות עשה מן התורה, שכל גבר יהודי מגיל 13 חייב בה, מדי יום – מלבד שבתות וימים טובים. כלומר, גם אם שבת בר המצווה שלכם או הקריאה בתורה מתרחשת כשעל פי התאריך העברי אתם בני 13 וארבעה ימים – עליכם להתחיל להניח תפילין ארבעה ימים קודם.

 

בקהילות ישראל ישנם חילוקי מנהגים בזמן הנחת התפילין לפני יום הגעתו למצוות:

ישנם הנוהגים להניח חודש לפני, ישנם הנוהגים להתחיל להניח שלושה חודשים לפני, ויש הנוהגים להתחיל במצווה אפילו שנה לפני. העניינים מסתבכים אם נולדתם בחודש אדר א', אם השנה היא שנה מעוברת ועוד, וכדאי לפעול לפי מנהג המשפחה שלכם ולהתייעץ עם רב לפי הצורך.

 

כאשר מזמינים תפילין לנער בר המצווה צריך לעדכן את יצרן התפילין במספר דברים:

מהי העדה של הנער, על איזו יד הוא יניח תפילין, ולציין אם יש איזה שהוא מנהג אבות במשפחה של כריכת תפילין של יד באופן שונה מהמקובל.

כשתקבלו את התפילין – אל תשכחו לוודא שהרצועה של תפילין של יד מספיקה לכל הכריכות ושהקשר מתאים לגודלו של הראש, ורצועות התפילין של ראש באורך מתאים.

 

קריאה בתורה – המידע החשוב ביותר בעת קריאה בתורה בשבת חתן

בתורה קוראים ארבע פעמים בשבוע – בתפילת שחרית בימי שני וחמישי, בתפילת שחרית של שבת- אז קוראים את כל פרשת השבוע ואת ההפטרה הצמודה אליה, ובתפילת מנחה של שבת.

כשנער מגיע לגיל 13 וחוגג בר מצווה – נהוג שהוא הופך ל'בעל קורא' ליום אחד, או לקריאה אחת, וקורא קטע מהפרשה, או את הפרשה כולה (המהדרין – גם את ההפטרה) בעת התפילה בבית הכנסת, ויש שעושים זאת גם בכותל.

הקריאה מתבצעת מתוך ספר תורה, אבל זה ממש לא כמו לקרוא בשיעור מתוך התנ"ך. השפה המקראית גבוהה ולעתים מוזרה, אין פיסוק או דגשים והאתגר הגדול ביותר – היא נעשית במנגינה מיוחדת, על פי טעמי המקרא (אותם יודעים לפי הסימנים המיוחדים שסובבים את האותיות) ועל פי העדה שלכם

מדובר במשימה לא פשוטה שצריך להתכונן אליה, ללמוד ולתרגל רבות מספר חודשים לפני המאורע הגדול – בכל זאת, אתם עומדים לעשות זאת בפני קהל שמאזין לכם בציפייה, ואתם לא רוצים למחוק את החיוך הגאה של ההורים, נכון?

איך עושים את זה?

יש מי שאביו או בן משפחה אחר שבקיא בקריאה ובטעמי המקרא יושב ומלמד אותו את הקטעים לקראת בר המצווה. אבל, מדובר בישיבות ארוכות המצריכות סבלנות ורצון טוב של שני הצדדים.

יש מורים מקצועיים שעוסקים בלימוד קריאה בתורה ויודעים איך להסתדר עם חתני בר מצווה ולמקסם את זמן הלימוד.

בנוסף, ישנם פתרונות במרחבי הרשת, דיסקים ואתרים שונים שניתן להיעזר בהם.

וגם כאן, אפשר לבחור – האם ללמוד את טעמי המקרא כולם על צליליהם או ללמוד 'כמו תוכי' את הקטע המיועד לכם בעל פה.

 

צור/י איתנו קשר, ומשם הדרך אל החופשה שחיכית לה או אל האירוע עליו חלמת כבר תהיה קצרה, מהירה ובטוחה.